Зупинка громадського транспорту. Що пасажир очікує побачити на зупинці, а що ні
Зі збільшенням бюджетів в українських міста все більше коштів витрачається на транспортну галузь. З’являються нові автобуси, тролейбуси і трамваї. Оновлюються старі і встановлюються нові зупинки громадського транспорту. Перебудовуються платформи посадки/висадки пасажирів, встановлюються нові дорожні знаки, тощо.
Найперше варто розібратись, що на зупинці має бути. Цей перелік є описаний в правилах розміщення та обладнання зупинок міського електро- та автомобільного транспорту. В правилах міститься інформація про технічні особливості при облаштуванні зупинок (відстань, ширина, довжина), а також що і як повинно розташовуватись, зокрема
Дорожні знаки
Розклад руху (якщо інтервал руху громадського транспорту становить більш як 10 хв)
Павільйони для очікування
Кіоски і реклама
Урни
Зелені насадження
Огорожі
Освітлення
Водночас не всі нововведення, які створюються на зупинках в українських містах мають сенс чи навіть логічне пояснення вже не кажучи про функціональність та необхідність. Отримавши додаткові фінансові ресурси досить часто міста витрачають ці кошти на інфраструктуру, яка не створює для пасажирів зручностей чи додаткової вартості.
Спробуємо розібратись на що витрачаються кошти на зупинках.
«Удосконалення» дорожніх знаків і розміщення на них розкладів. Виявляється можна зробити і одне і інше разом, до того ж додати певне покращення завдяки кованій конструкції, яка очевидно має додавати естетики міському міській інфраструктурі.
Подібні спроби були в різних містах України, але майже завжди мали подібний результат – розміщувались вони на відносно великій відстані від пасажирів, інформації в них багато і розібратись в ній досить складно, інформація подана з ідеєю що зміни в розкладі не можливі ( дуже часто якраз навпаки – зміни в розкладі відбуваються досить часто, але оскільки це неможливо відобразити на такому знакові, то з часом пасажири перестають довіряти інформації на знаках і не користуються інформацією розміщеною на таких носіях).
Тож і виходить, що місто кошти витратило, але пасажирі оцінюють така піклування про свої потреби з великими сумнівами.
Розумні зупинки. Розумними зупинками в різних містах Україні прийнято називати щось інше, але як правило це поняття включає: сам павільйон, табло яке показує час прибуття транспорту, USB для можливості зарядки телефонів, світло, камера спостереження, урни для сміття. Перше, що варто зауважити – коштують такі зупинки не дешево і навіть наші багаті після децентралізації міста можуть їх встановити від кілька штук до кілька десятків. Як правило в центральній частині міста. Оскільки підходи до табло прибуття/відправлення бувають різні то і вигляд табло часто не дозволяє пасажирам зорієнтуватись що і до чого. Окрім високої вартості «розумні зупинки» часто потерпають від «нерозумного обслуговування». На жаль досить часто в містах де такі зупинки встановлені табло показують або не вірну інформацію або ж зовсім не показують інформації через відсутність зв’язку з транспортними засобами.
Дуже розумні зупинки. Наприклад в Дніпрі встановили надзвичайні зупинки, які окрім вже всього переліченого мають ще й безкоштовний WiFi, обігрів, годинник, термометр, кнопку виклику поліції. Коштує така зупинка 170-200 тисяч гривень. Дві такі зупинки встановили за кошти міської ради, а решту 100 пропонують встановити підприємцям міста. Наразі не вдалось знайти інформації про те, що інвестори вкладають кошти в зупинки з підігрівом.
Як правило більшість рішень подібного характеру проводяться без консультацій з громадськістю. До речі не лише в Україні працівники міської ради роблять «покращення» не поговоривши з пасажирами. Для прикладу можна згадати Варшаву (Польща) де міська рада встановила 1500 зупинок з незручними лавицями і прозорим дахом, який не захищав від сонця), але під тиском громадськості переробила їх, зробивши в павільйонах тінь від сонця.
А от що повинно бути неодмінно на зупинці громадського транспорту, то це розклад руху, а також навігація. Розклади, які створює rozklad.in.ua створюються за принципами універсального дизайну та окрім самих розкладів інформують пасажирів про перелік зупинок на маршруті, відстань в хвилинах до потрібної зупинки, розклад автобусів доступних для осіб з інвалідністю, мапа та інша інформація.
Встановлення розкладів не коштує великих коштів, їх можна встановити на кожній зупинці, вони корисні не лише пасажирам, але й перевізникам, їх обслуговування коштує недорого і його можуть здійснювати працівники без додаткового навчання.